2011 Rozbor bílé barvy I
Autor: Admin
Rok se s rokem sešel, a tak se na nás vyřítila nová základní sada, Magic 2011. Ta sice přímo nevystřídá 2010ku, na to si budeme muset počkat do podzimu, ale přesto se určitě vyplatí na nové karty podívat podrobněji. A začneme hezky u bílé, která dostává opravdu široký arzenál včetně několika karet, které jsou již teď stálicemi v těch nejlepších balících. Nebo snad neznáte Baneslayer Angela?
Ajani Goldmane
Tenhle chlapík byl jednu dobu možná úplně nejlepší ze všech planeswalkerů, ale to jsme si před ním hezky „po křivce“ mohli zahrát Bitterblossom a Spectral Procession. Bez levných tokenišť už to až taková sláva není, ale přesto by se jeho schopnosti mohly hodit. Nebo spíš schopnost prostřední, protože přidávání životů a následné přivolání mocného Avatara můžeme brát spíše jako určitou alternativní možnost, kterou by možná nějaký kontrolní balík mohl využít, ale takový balík dnes pravděpodobně sáhne po jiných planeswalkerech. Pumpovací schopnost podpořená o vigilance by ale stále mohla poskytnout dobrou službu nejen nějakým těm balíkům s hodně generátory tokenů (byť by to v tomto směru asi chtělo i nějaké levnější kousky než Conqueror's Pledge nebo Nomad's Assembly), ale také klasickým bílým koním, kterým na podzim odejde skvělá Elspeth, a tak možná bude potřeba poohlédnout se po jiné podpoře. A pokud nám vyjde nějaké to levnější tokeniště, Ajani se ukáže v celé své kráse – ale jen kvůli němu asi bílou k zelené přidávat nebudeme, obzvlášť když si můžeme zahrát i Eldrazi Monument;-).
Ajani's Mantra
Život za kolo je hezký, ale asi nám nestojí za kartu a dvě many, zejména když si místo něj můžeme zahrát Rest for the Weary, jehož osm životů nám Mantra jen tak nedá... Pak samozřejmě můžeme uvažovat o hezké spolupráci s následujícím borcem, ale i k tomu bych si asi raději přidal nějakého toho lifelinkáře...
Ajani's Pridemate
Tak tady nám Ajani přináší podstatně zajímavější dvoumanový kousek, který stačí podpořit jediným přidáváním životů a už z něj je velmi pěkná potvora. A pokud onoho přidávání životů budeme hrát více nebo třeba zaměstnáme nějakého borce s lifelinkem, mohl by se z Pridemata stát opravdu mocný borec. Balíky postavené na přidávání životů sice obvykle nepředstavují úplnou špičku, ale na druhou stranu máme k dispozici poměrně dost prostředků, jak tuto strategii slušně vytěžit – do podzimu se můžeme spolehnout na Sanguine Bond, který už by s Pridematem mohl představovat slušnou zásobu důvodů, proč ten balík postavený kolem přidávání životů zkoušet. Když k tomu přidáme pár karet, které mají životy navíc pouze jako určitou část svého výkonu (Lone Missionary, Obstinate Baloth, Kabira Crossroads), možná by nám to i mohlo vyjít. Nová červená Leylina nám tedy poměrně dost ztíží život, ale na tu si asi dokážeme počíhat s jedním válečným knězem, o kterém si ale více povíme až příště;-).
Angelic Arbiter
5/6 letec za sedm nás moc nenadchne, a tak bude muset mít opravdu dobrou schopnost, abychom o něm alespoň začali přemýšlet. Dát soupeři na výběr mezi útokem a hraním kouzel pak sice představuje poměrně mocný efekt, ale stále ho tím pouze omezíme, což nám asi nebude stačit k tomu, abychom nedali přednost nějaké levnější nebo zajímavější potvoře, zejména když Arbitera dnes není až tak těžké zničit.
Armored Ascension
Velmi silná aura, která nám v celobílém balíku poskytne opravdu mocné posílení jakékoli potvory, která navíc díky létání zvládne překonat i kdejakého soupeřova obránce. Jenže za to všechno přeci jen platíme celé čtyři many, které bychom ale možná zaplatili celkem rádi, kdybychom se tím zároveň nevystavili nepříjemnému nebezpečí ztráty dvou karet za jednu v případě, že nám soupeř očarovanou potvoru nějak zničí... Raději bych proto místo Ascensionu dal přednost nějaké bytosti - nebo třeba Ajanimu;-).
Assault Griffin
Jako 3/2 letec je tenhle gryf jednoduše moc drahý na to, abychom ho hráli, zejména když už o manu dráž můžeme dostat rovnou:
Baneslayer Angel
Tento anděl je natolik mocný, že jsem ho ve svých článcích zmiňoval tak často, až jsem se tím některých z vás lehce dotknul:-). Ale jak jistě většina z vás dobře ví, už 5/5 letec za pět je velmi slušná nabídka a když k tomu přidáme first strike a protekci před dvěma typy velkých magicových okřídlenců, je jasné, kdo bude králem nebes... Ještě důležitější ale bývá jeho lifelink, který nám dovoluje s andělem pohodově útočit bez obav z toho, že nás soupeř přejede svým protiútokem – pět životů navíc nás totiž obvykle udrží na nohou až do dalšího kola, kdy si zaútočíme znovu. Jasně, mohl bych tu vyjmenovat mnoho kouzel, která Baneslayera zničí nebo alespoň hodně omezí, ale to se stává většině potvor a u těch pětimanových jsme určitě ochotni to vše risknout, protože tenhle majestátní letec za to určitě stojí!
Blinding Mage
No vidíte, tak třeba tenhle oslepovač si s Baneslayerem poradí za pouhou jednu manu za kolo – a stejně ho nebudeme hrát, protože proti balíkům bez potvor toho zase tolik nezmůže a i potvorové balíky se ho dokážou celkem pohodlně zbavit. Raději bych tedy dal přednost nějakému tomu přímému ničení.
Celestial Purge
Zato tenhle kousek si s Andělem neporadí, ale přesto si ho rádi zahrajeme, i když asi jen v sideboardu. Proti černému a červenému mágovi totiž představuje parádní odpověď a i když jeho momentálním nejčastějším cílem bude nejspíš Putrid Leech nebo Sprouting Thrinax, někdy bychom s ním mohli sestřelit i nějakého toho planeswalkera. A pokud se nám na podzim rozjede Phylactery Lich (a že by mohl... více si o něm povíme v černé;-)), může právě Purge představovat jednu z možných odpovědí...
Cloud Crusader
Dost podobná potvora jako Assault Griffin, až na to, že silnější útok se nám asi líbí více než obranný postoj s first strikem k dobru. Ani jednoho každopádně hrát nebudeme.
Condemn
Vrací se nám velmi pěkné ničení a nutno říct, že za něj určitě budeme rádi. Jistě, v době funkčně velmi podobného Path to Exile se může zdát Condemn trochu nadbytečný, ale musíme si přeci jen uvědomit, že nám Path velmi brzy odejde a i kdyby ne, Condemn nemusí být v mnoha případech vyloženě horší kartou. Zbaví nás sice pouze útočící bytosti a to ještě ne úplně definitivně (byť to v mnoha případech dosti definitivní bude) a navíc přidá soupeři pěkných pár životů, ale to přeci jen někdy může být zajímavější, než kdybychom oponenta zemí navíc pěkně urychlili. Ono takovému kontrolu je celkem jedno, jestli má soupeř 20 nebo 25 životů, hlavně, že se toho nepříjemného útočníka zbaví dřív, než od něj dostane smrtelné zranění. I proto mnoho kontrolů hraje obě tyto karty - ne v plném počtu, ale v nějakém rozumném mixu. A až Path odejde? Inu, pokud nedostaneme nějakou pěknou náhradu ve Scars of Mirrodin, asi se na Condemn ještě rádi spolehneme… Jen tu zemi si s ním v reakci na soupeřovo ničení asi nenajdeme a agresivnější balíky by určitě také raději viděly Path.
Day of Judgment
I tuto kartu v kontrolech budeme spatřovat i nadále, protože co nejrychlejší hromadné ničení je pro ně často zcela klíčové. Na druhou stranu v dnešní době mají soupeři po ruce poměrně dost nepříjemných odpovědí (Ranger of Eos, Vengevine, Sprouting Thrinax, Bloodghast, Bloodbraid Elf), proti kterým tento den nebude až tak soudný, jak by se mohlo zdát. Dost z těchto kousků ale na podzim odrotuje a i kdyby přišly nové, můžeme si být jistí, že se Day of Judgment hrát bude - třeba i proto, že se celkem hezky doplňuje s planeswalkery, kterým neudělá ani ten nejmenší škrábanec, a tak s nimi můžeme vesele ničit soupeře, který jim toho bez své armády zase tolik neudělá. Ano, Day dnes nemá tak ultimátní sílu jako dříve Wrath, ale přesto je to karta velmi mocná a o její využití si opravdu nemusíme dělat starosti.
Elite Vanguard
Před rokem jsme z tohoto borce měli celkem radost, dnes už nám možná zase tak skvělý nepřijde. Neberte mě špatně, já samozřejmě vím, že jednomanová potvora s dvojkou dopředu je dobrá, ale bohužel se nám poslední dobou vyrojila taková konkurence, že Vanguard rozhodně nebude první volbou - spíš naopak, do většiny balíků se moc nevejde. Tím spíš, až na podzim odejde většina podpory soldierů… Ale do nějakých těch klasických bílých koní se asi vejít bude, to zase ano, přeci jenom tu rychlou dvojku dopředu má… Ale to Steppe Lynx nebo Student of Warfare má taky, resp. oba můžou mít čísla o dost vyšší.
Excommunicate
Takové poloničení, které spíše soupeře bez ztráty karty hezky zpomalí, než že by jej připravilo o klíčovou potvoru. A jelikož my obvykle máme zájem spíš o to druhé, dáme přednost silnějším kartám. Co třeba Path to Exile nebo Condemn?
Goldenglow Moth
Možná by se dalo uvažovat o "kombu smrti" s nějakým preventováním zranění, ale to nám rozhodně nedokáže samo o sobě vyhrát hru, a tak kvůli němu asi jen sotva budeme hrát spoustu prolizů a hledání, které by nám tuto kombinaci přinesly dohromady. A i když proti Hell's Tunderovi a Hellspark Elementalovi nemusí jít o vyloženě špatnou kartu, určitě dokážeme najít i lepší možnosti. Pojďme dál.
Holy Strength
Když už podobnou auru, tak radši Hyena Umbru, která nám aspoň v některých případech pomůže proti nepříjemné ztrátě dvou karet za jednu. Jasně, Holy Strength je svým způsobem klasika, ale hrát ji určitě nechceme.
Honor of the Pure
Další známý kousek z M2010, u kterého vás asi moc nepřekvapím, když napíšu, že je to jasný kandidát do prakticky jakýchkoli bílých koní, kteří jedničkovým bonusem pro všechny své potvory jistě nepohrdnou. Se Shardy pak lze uvažovat i o využití v nějakém vícebarevném balíku, v němž by drtivou většinu bytostí tvořily bytosti bílé nebo zlaté s bílou příměsí. Hlavní použití ale skutečně bude v čistě bílých potvorách, ovšem je otázkou, jestli takový balík skutečně uspěje a jestli se mu i potom nevyplatí hrát spíše jednoho z posilujících planeswalkerů. Velmi pěkná ale tato karta může být s generátory bílých tokenů typu Conqueror's Pledge, ovšem to by asi chtělo i nějaký generátor levnější. Pokud nějaký takový dostaneme, Honor se jistě dočká větší slávy než jako klasika ve zmíněných bílých koních.
Infantry Veteran
Posílení je hezká věc, ale my asi budeme mít zájem spíše o bytosti, které toho dost zmůžou už samy o sobě a ne jen jako pomocníci jiných borců. I proto se nám asi více než tento Veteran vyplatí třeba i Defiant Vanguard, případně bytosti u něj zmíněné…
Inspired Charge
Instantní bonus +2/+1 se celkem hodí a třeba ve spojení se zmíněnými tokeny by nemusel být vyloženě k zahození, ale za čtyři many si stejně dobře můžeme pořídit samotného Ajaniho, který nám dá bonus sice o fous menší, ale zase trvalý a dost možná i vícekrát. Anebo za poloviční cenu Honor of the Pure, který sice také dává menší bonus, ale opravdu o dost levněji a podobně jako Ajani také nastálo…
Knight Exemplar
Velmi pěkný lord - nezničitelnost je přeci jen poněkud mocná vlastnost na to, abychom ji jen tak přehlédli, jedničkový bonus je takový pěkný standard a 2/2 first striker se také hodí. Otázkou ale je, jestli se trochu neztratí celý jeho bonus, protože rytíři přeci jen nepatří mezi nejčastější typy potvor a je tedy otázkou, jestli kolem nich opravdu chceme stavět celý balík. Na druhou stranu takový White Knight, Student of Warfare a Knight of the White Orchid dávají poměrně pěkný základ a Knight of the Reliquary nebo Rafiq of the Many patří k tomu nejlepšímu, co mezi Standardovými potvorami můžeme najít. Proto by se o rytířském balíku asi i dalo uvažovat, byť to bude chtít trochu chuti do zkoušení něčeho nového a netradičního, ale zároveň i pěkného. A pokud nám Scars of Mirrodin dodají nějaké pěkné rytíře, mohlo by se tomuto Exempláři celkem zadařit. A jen tak mimochodem, pokud se nám poštěstí a dostaneme na stůl dva tyto rytířské vůdce, měli bychom získat velmi silnou herní pozici, protože i když i nezničitelnost se dnes dá celkem dobře obejít, mnoho balíků si s ní jen tak neporadí…