2011 Rozbor modré barvy I
Aether Adept
Tak tohohle chlapíka už jsme tu jednou měli, sice pod jménem Man-o'-War a místo lidského čaroděje to byla medúza, ale na tom zase tolik nesejde – důležité je, že funkčnost zůstala zachována, a tak si budeme moci i nadále užít solidní bonus pro naše „tempo“, kdy bez ztráty karty soupeři vrátíme jeho nejdražší (nebo nejlepší;-)) potvoru, čímž jí nejenže obvykle zabráníme v dalším kole útočit, ale ještě soupeře donutíme ji znovu vyložit. To samozřejmě zvládne i Unsummon, ale v jeho případě daný efekt vyměníme za cennou kartu, což se obvykle moc nevyplatí. Aether Adept ale tento problém nemá, protože vracející efekt přidává k 2/2 potvoře, která by nás tedy na třech manách nijak zvlášť nezaujala, ale když to vše spojíme do jednoho celku, vychází slušný kousek, o kterém bychom v našich balících mohli zauvažovat. Jistě, 2/2ky už také nejsou, co bývaly, ale zejména pokud by se objevily nějaké větší tokeny (které se místo vrácení odeberou do věčných lovišť;-)) nebo by nám chtěl zatápět polymorfovaný Emrakul (ano, i s tím si Adept poradí celkem účinně, protože za patnáct ho soupeř asi hrát nebude...), Aether Adept by se měl ukázat jako velmi platný – a proti ostatním potvorovým balíkům to také nebude úplně mrtvá karta. Jen proti těm nepotvorovým trochu zaostává...
Air Servant
Optimistický pohled: Konečně modrá potvora, která dokáže zastavit Baneslayera – sice za malou úplatu a úplně nás ho tak jako tak nezbaví, ale zase někdy zastaví i dva! :-P
Pesimistický pohled: Pětimanová potvora, kterou sestřelí Lightning Bolt, z hlediska boje má velkou konkurenci a její nebojovou schopnost často vůbec nevyužijeme? Děkuji, ale o tu nemám zájem...
Realistický pohled: Spíše se přikloním k pesimismu, protože bojově tahle potvůrka opravdu moc nevyniká a to tapování letců by asi chtělo doplnit Merfolk Seastalkery, což by s Training Groundy sice bylo velké kombo, ale samy o sobě tyto karty opravdu moc nezazáří. Takže bych si raději zahrál nějaké rušení, ničení nebo mocnější bytost.
Alluring Siren
1/1 je za dvě až příliš slabá a její schopnost často bude k ničemu i přesto, že soupeř opravdu bude hrát potvory – takoví hráči s nimi totiž obvykle útočit chtějí, a tak je k tomu nutit nebude příliš moudré... Proto bych raději sáhl po nějaké šikovnější mršce.
Armored Cancrix
Ano, pětka dozadu zastaví kde co, ale za pět man nám rozhodně nestojí. To už bych asi raději sáhl i po tom Air Servantovi.
Augury Owl
Zajímavá sovička, která se tedy na první pohled může zdát poměrně slabá, ale já bych ji zase tolik nepodceňoval. Jistě, 1/1 letec za dvě není zrovna nic moc a její schopnost nám nikdy nepřinese kartu navíc, ale umím si představit strategie, v nichž by se mohla dát využít. Ono totiž nějaké kombíčko by vůbec nemuselo pohrdnout dvoumanovým omrknutím vrchních tří karet knihovny, zejména když by z nich libovolný počet mohlo šoupnout na její spodek a zbytek seřadit v libovolném pořadí, čímž by se dostalo co nejblíže k nutně potřebným částem celé smrtící kombinace. Jasně, takový balík by asi místo sovy na stole více ocenil kartu navíc, ale kdyby ono kombo potřebovalo něco obětovat, možná by se i sova dala brát za výhodu – a přinejhorším se dá strčit do cesty nějakému odpornému bijci a hezky tak zpomalit soupeřův tlak;-). Problém je v tom, že momentálně žádné podobné kombo nevidím a je otázkou, jestli vůbec nějaké přijde, ale to ukáže až čas...
Azure Drake
Na Limited celkem slušný letec, ale do šedesátikaretních balíčků ho raději dávat nebudeme – za čtyři many totiž máme k dispozici mnohem zajímavější možnosti a to i v případě, že nemáme dostatek peněz na nového Jace. Třeba zrovna za chvilku přilétne jedna čtyřmanová sfinga.
Call to Mind
Disentomb je slušná karta, kterou se ale moc nevyplatí hrát, protože se obvykle nemůžeme spolehnout na hřbitov plný potvor a navíc obvykle máme k dispozici slušnou zásobu dobrých bytostí, a tak je lepší si jednoduše místo Disentombu zahrát nějakou další. Nature's Spiral je na tom o něco lépe, ale přeci jen trpí podobnými problémy a je o manu dražší. Call to Mind pak dovršuje tuto trojici, když stojí o další manu více a vrací instanty a sorcery, což nás na první pohled může celkem odradit, protože ta mana navíc není až tak málo, ale na pohled druhý si můžeme uvědomit jednu velmi důležitou věc: Instanty a sorcery jdou do hřbitova ihned po využití jejich efektu, a tak bychom se ve správném balíku rozhodně neměli bát, že nebudeme mít co vracet. Navíc právě mezi těmito kouzly často najdeme takové, které bychom kvůli unikátnímu efektu chtěli hrát více než čtyřikrát – a nemůžeme, protože podobný efekt žádná dostupná karta jednoduše nemá. Příkladem může být třeba Time Warp, jehož efekt je dostatečně mocný na to, abychom kvůli němu platili tři many a kartu navíc za vrácení, a zároveň není až tak drahý, abychom ho do toho hřbitova nedostali dost rychle. A právě této kombinace využívá červenomodrý balík kolem Pyromancer's Ascension, kterou rychle nabijeme prolízávacími kouzly a následně zahrajeme Time Warp, který se nám hezky zdvojnásobí, a tak nebudeme mít problém v dalším kole zahrát Call to Mind a v tom následujícím další Time Warp (a pokud se nám poštěstí, vrátíme si Call to Mindem Time Warpy rovnou dva:-P). Už to samo o sobě nám zabraňuje prohlásit Call to Mind za neužitečnou kartu – ano, v mnoha balících bude víceméně k ničemu, ale v některých specifických může celkem zářit...